Knyster

Knyster er et fodproblem, som heldigvis ikke forekommer særlig ofte. Det er en rimelig sjælden sygdom, hvor patienten har en skæv storetå. Det kan være et meget stort problem, men det er heldigvis noget, som man kan gøre noget ved.

Hvordan opstår knyster, og hvad er årsagen til, at de opstår?

Knyster forekommer meget ofte hos folk som gøre m eget i sko, som er for små eller hos kvinder som går meget i højhælede sko. Spidse sko er især også noget af det, som kan være medvirkende til at skabe knyster. Dog er det langt fra kun disse årsager, der findes. Knyster er desværre et arveligt fænomen, og man ser meget ofte, at knyster opstår hos folk, som har arvet lidelsen.

Har man arvet lidelsen, så er det enormt vigtigt, at man sørger for at holde sig langt væk fra spidse sko og sko som er for små. Man skal kort og godt finde nogle sko i en ordentlig størrelse, og så skal man desuden også undgå spidse sko med høje hæle.

Hos kvinder kan deformiteten forværres i forbindelse med graviditet, hvor fødderne bliver bredere. Det er dog ikke alle kvinder, som vil opleve en øget deformitet i forbindelse med en graviditet.

Sådan kan knyster behandles

Selvom knyster er en meget irriterende og ikke mindst ubehagelig sygdom, så er det heldigvis noget, som man kan gøre noget ved.

Det første man skal gøre, er, at man skal sørge for at finde nogle sko i en passende størrelse. Det er særlig vigtigt, at man, såfremt man har denne lidelse, sørger for ikke at gå i sko, som er for små. Husk også på, at forebyggelse er bedre end behandling!

Man skal huske på, at voksnes fødder også bliver større i takt med alderen, hvilke både gælder i bredde og i længde. En god tommelfingerregel når det kommer til valg af sko, er, at man ikke skal vælge sko, som er højere i hælen end maksimalt 4 – 5 cm.

Derudover kan det desuden være en god idé at træne dine fødder.