Strækmærker

Hvad er strækmærker, og hvordan vil man typisk opleve at få disse?

Strækmærker er noget som kan opstår på flere forskellige måder. Man ser strækmærker opstå, hvis personer gennemgår en kraftig forøgelse af deres vægt på kort tid, eller i forbindelse med hurtig vækst af kroppen.

Den hyppigste årsag til strækmærker skal man finde ved gradvide kvinder, som under deres graviditet oplever en markant stigning i deres vægt. Denne vægtstigning vil i rigtig mange tilfælde føre til, at kvinden vil opleve at få strækmærker på maven. Af samme årsag ser man også langt oftere strækmærker på kvinder, end man gør på mænd.

Ligesom  hos kvinder får mænd dog også strækmærker. Dette forekommer også ofte ved en hurtig vægtforøgelse, men det kan også komme, hvis man eksempelvis er begyndt at styrketræne, og man derfor hurtigt oplever, at kroppen vokser.

Hvordan kan man slippe af med strækmærker?

Strækmærker kan godt behandles. Dog bliver alle strækmærker ikke behandlet på samme måde, da de som fornævnt ikke altid opstår af samme årsag. Derfor vil man altid inden en eventuel behandling blive undersøgt af en læge, som vil finde ud af, hvilken type strækmærke, der er tale om. Behandlingen skal ligeledes også tilpasses patientens hudtype.

Behandling af strækmærker ved brug af lysbehandling

Man kan slippe af med strækmærker ved at gøre brug af en lysbehandling. Det er en effektiv behandling, hvor man går ind og anvender en såkaldt kortpuslet farvestoflaser, eller man kan bruge en særlig blitzlampe. Behandlingen med brug af en blitzlampe kalder man også for IPL (ellipse).

Formålet både med at gøre brug af en blitzlampebehandling samt en behandling med laser er, at lyset vil trænge ned i læderhuden, hvilket derefter vil fremkalde en mindre inflammation. Når dette gøres bliver ens hudceller stimuleret, og det gør, at produktionen af kollagen og elastin vil øges markant.

Hvor mange penge skal man betale for at få hjælp til at slippe af med sine strækmærker, og hvor i landet har jeg mulighed for at finde en kirurg, som kan hjælpe med operationen?

Der udføres mange steder i Danmark operationer, hvor der bliver fjernet strækmærker fra folk, som oplever at have strækmærker eksempelvis som følge af en graviditet eller i forbindelse med et større vægttab.

Priserne på at få udført en behandling på disse klinikker er dog meget varierende alt efter hvilken klinik, du vælger til at udføre opgaven. Et godt råd er derfor, at du sørger for at få udarbejdet nogle priser på at få en behandling udført.